خانه » اخبار روز » برنامه رژیم غذایی ماه رمضان

اطلاعیه سایت

برنامه رژیم غذایی ماه رمضان

برنامه رژیم غذایی ماه رمضان


فواید روزه گرفتن برای بدن

برنامه رژیم غذایی ماه رمضان : روزه گرفتن علاوه بر آثار معنوی و روحی ، آثار جسمی زیادی هم دارد یعنی روزه گرفتن فواید زیادی برای بدن دارد که ما از همه آن فواید باخبر نیستیم مثلا روزه گرفتن باعث استراحت دستگاه گوارش و سم زدایی آن می‌شود همچنین روزه می‌تواند شما را به کاهش وزن و اندام ایده آل برساند و هزاران فواید دیگر. ولی این فایده در صورتی نمایان می‌شود که هم درست افطار کنیم و هم درست سحری بخوریم وگرنه برای بدن مضر هم خواهد بود. پس بهتر است با برنامه رژیم غذایی ماه رمضان آشنا شویم.

20e24272 b98d 418a a9c2 a87d899a632 - برنامه رژیم غذایی ماه رمضان

در ادامه این مطلب از مجله بانوان صورتی‌ها ، در مورد برنامه رژیم غذایی ماه رمضان را به صورت جداگانه برای سحری و افطاری می‌خوانید که با رعایت آن‌ها آسان‌تر روزه می‌گیرید و از فواید آن بهره‌مند می‌شوید.

برنامه رژیم غذایی ماه رمضان برای وعده سحری

سحری در ماه رمضان یک وعده خیلی مهم هست که اصلا نباید آن را فراموش کنید چون معمولا کسانی که بدون سحری روزه می‌گیرند در طول روز دچار افت فشار ، افت قند خون ، کاهش تمرکز و …. می‌شوند. می‌توان گفت سحری حکم صبحانه در روزهای عادی را دارد که حتما باید میل شود. وعده سحری در ماه رمضان ، انرژی لازم و مواد مغذی بدن را تامین می‌کند و بدن را برای ساعات طولانی روزه ماندن آماده می‌کند.

در هنگام خوردن سحری سعی کنید که مواد غذایی را میل کنید که حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده و دارای فیبر مانند: غلات کامل ، حبوبات و سبزیجات به جای کربوهیدرات‌های ساده مثل قند ، مربا ، برنج و نان‌های بدون سبوس استفاده کنید چون این کربوهیدرات‌ها خاصیت سیر کنندگی دارند و هضمشان کم است.

هرچقدر سحری شما سبک باشد فعالیت روزانه را بانشاط شروع خواهید کرد. سحری سنگین باعث کسالت و خواب آلودگی در طول روز می‌شود.

برنامه رژیم غذایی در سحری ماه رمضان

  • ۲ تا ۳ تکه نان (ترجیحاً نان سنگگ) به همراه پنیر و خرما یک وعده سبک و مناسب برای سحری در ماه رمضان است.
  • یک بشقاب سالاد همراه با یک تکه مرغ یا ماهی را می‌توان به عنوان سحری میل کرد (همراه با سالاد می توانید از ۲ تا ۳ قاشق مربا خوری روغن زیتون استفاده کنید).
  • حلیم یک منبع غذایی غنی از پروتئین با سرعت هضم کم برای وعده سحری مناسب است.

برنامه رژیم غذایی ماه رمضان برای وعده افطار

سعی کنید روزه خود را با آب یا شیر کاملا ولرم ، خرما ، چای کم‌رنگ باز کنید و آرام آرام مواد غذایی مانند: نان و پنیر و گردو و سوپ و … که سبک هستند و فشار زیادی را برای معده وارد نمی‌کنند ، باز کنید. توصیه می‌کنیم بین مصرف وعده غذایی شام و افطاری فاصله بیاندازید تا بدن آماده میل کردن غذاهای سنگین باشد.

مصرف مواد غذایی شیرین ، اما با شیرینی طبیعی در هنگام افطار بسیار ضروری است چرا که بدن به خصوص سلول‌های مغز نیاز مبرمی به دریافت منابع انرژی به شکل گلوکز دارد. بنابراین مصرف خرما ، کشمش و یا افزودن یک قاشق چای خوری شکر به شیر یا چای خوری شکر به شیر یا چای ررا می‌توانید میل کنید ولی به مقدار کم.

پرخوری و مصرف بیش از حد غذاهای پرچرب و شیرین مانند نان خامه‌ای ، زولبیا ، بامیه ، حلوا ، شله زرد و… توصیه نمی‌شود؛ زیرا این خوراکی‌ها باعث تحریک معده ، اضافه وزن و نیز عطش می‌شوند که اغلب این تشنگی را با نوشیدن مقادیر زیاد عطش شدید می‌شوند که اغلب این تشنگی را با نوشیدن مقادیر زیاد نوشیدنی‌های سرد جبران می‌کنند. نوشیدن آب زیاد همراه با غذا باعث رقیق شدن شیره معده و تاخیر هضم غذا می‌شود ، بنابراین این افراد دچار نفخ شکم و سایر ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

توصیه‌هایی در مورد برنامه رژیم غذایی در ماه رمضان

– مصرف مقادیر کافی آب بین افطار و هنگام خواب برای پیشگیری از کم آبی بدن
– مصرف مقادیر کافی از سبزیجات در وعده غذایی و مصرف میوه در پایان وعده غذایی
– اجتناب از مصرف مواد غذایی پر ادویه
– اجتناب از زیاده روی در مصرف مواد غذایی حاوی قند بالا مانند شیرینی و شکلات به ویژه در سحر
– اجتناب از مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه ، چای و نوشابه به خصوص در هنگام سحر.
– اجتناب از پرخوری به ویژه در سحر
– پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده ، غذاهای چرب باعث سوزش سر دل سوء هاضمه و اضافه وزن می‌شوند.
– سیگار یک عامل خطر برای سلامتی است اگر نمی‌توانید یک دفعه سیگار را ترک کنید چند هفته قبل از ماه رمضان به تدریج شروع به کاهش استعمال سیگار نمایید.



منبع

اشتراک گذاری مطلب
تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A