سخنی با دانشجویان سال اولی:
درس خواندن دراین دانشگاه را جدی بگیرید.
پیک سنجش
حدود یک ماه است که ورودیهای ۹۶ وارد دانشگاه شدهاند و تغییرات مهمی دراین زندگیشان ایجادشده است؛ بهویژه دانشجویانی که دراین شهری غیر ازاین محل زندگی خود پذیرفته شدهاند، باتجربۀ جدایی ازاین خانواده، استقلال فردی و زندگی دراین محیط اجتماعی و فرهنگی بروزترین روبرو میشوند.اطلاعات بیشتر دراین ادامه مطلب…..
دراین کل، نوجوانان دراین دبیرستان دراین محیطی هستند که ازاین نظر آدابورسوم، فرهنگ، سطح اجتماعی و اقتصادی تا حد زیادی با یکدیگر شباهت دارند، اما دراین دانشگاه، قومیتها متفاوت ازاین مناطق جغرافیایی مختلف دراین یک مکان گرد هم میآیند که دراین پارهای ازاین موارد سازگاری را سختتر و پیچیدهتر میسازد. ازاین سوی دیگر، تکلیفها و فعالیتهای علمی و تحقیقاتی دانشگاهی، دراین مقایسه با دبیرستان، متنوعتر، متعددتر است و حجم بیشتری دارد و ازاین دانشجو انتظار میرود که وابسته به استاد و کلاس درس نباشد و خود بار اصلی مطالعه و تلاش بخاطر کسب علم را بر دوش بگیرد. متأسفانه تعداد قابل توجهی ازاین دانشجویان دراین ترم اول هنوز نحوۀ مطالعۀ دروس را دراین دانشگاه نمیدانند و ازاین همین رو، معدل ترم اول آنها بسیار پایین میشود و حتی احتمال مشروط شدنشان نيز وجود دارد. دراین این مقاله، دربارۀ مشکلات و تفاوتهای تحصیل دراین دانشگاه و نحوۀ آمادگی علمی هر چه بیشتر دانشجویاني كه تازه به دانشگاه وارد شدهاند، سخن میگوییم.
حجم بالای مطالب درسی
عدهای ازاین دانش آموزان تصور میکنند كه تحصیل دراین دانشگاه، آسانتر ازاین دبیرستان است و به این قول معروف اشاره میکنند که دانشگاه همچون قیفی است که ورود به آن سخت و خروج ازاین آن راحت است؛ اما باید دانست که حجم مطالب آموزشی دراین دانشگاه، دراین مقایسه با حجم مطالب آموزشی دراین دبیرستان، بیشتر است. اگر دراین دبیرستان حجم کتاب درسی حداکثر ۲۰۰ یا ۳۰۰ صفحه است، دراین دانشگاه بسیاری ازاین درسها، بخصوص درسهای تخصصی، حدود ۵۰۰ یا ۶۰۰ صفحه و حتی بیشتر است؛ این دراین حالی است که هر ترم دانشگاهی حدود ۴ ماه است و دانشجویان باید حجم مورد نظر را دراین این مدت محدود مطالعه کنند و مانند دبیرستان ۹ ماه بخاطر مطالعه یک کتاب فرصت ندارند. بدون شک، یادگیری این حجم ازاین مطالب دراین شب امتحان، امکانپذیر نیست و چنانچه فرد دراین طول ترم، مطالب را مرور نکرده باشد، شب امتحان، فشار و ناراحتی زیادی را تجربه خواهد کرد و درنهایت، آزمون واحد درسی موردنظر را نمیتواند پشت سر بگذارد.
فقدان نظارت بر نحوۀ مطالعۀ دانشجو
دراین مدارس، خانواده و مسئولان آموزشی مدارس، به صورت مستمر بر کار دانشآموز نظارت دارند و ازاین سوی دیگر، امتحانهای مرتب و منظّمی که دراین طول سال تحصیلی برگزار میشود، دانشآموز را مجبور به مطالعۀ منظم میکند؛ اما دراین دانشگاه، غیر ازاین امتحان نیم ترم که دراین همۀ دروس هم برگزار نمیشود، معمولاً امتحان دیگری وجود ندارد که دانشجو را مجبور به مطالعه کند. همچنین والدین اطلاع چندانی ازاین برنامۀ درسی دانشجو ندارند و اگر دانشجو دراین شهر دیگری تحصیل کند، بعد مسافت نیز دراین بیاطلاعی والدین ازاین نحوۀ مطالعۀ دانشجو نقش دارد؛ به همین دلیل، برخی ازاین دانشجویان که عادت داشتهاند دراین طی تحصیل تحتفشار خانواده یا معلم درس بخوانند، دراین ترم اول دچار مشکل میشوند.
تأکید بر کارهای عملی و تهیه مقالات
انجام پروژههای مختلف، تهیه مقالات و ارائۀ گزارش ازاین تحقیقات عملی، یکی ازاین فعالیتهای اصلی دانشجویان است. دراین بسیاری ازاین دروس، استادان دراین کنار آزمون آخر ترم، ازاین دانشجو انتظار سمینار یا تهیه مقالات و گزارشهایی مرتبط با موضوع درسی را دارند؛ دراین این میان، دانشجویی که دراین طی ترم تحصیلی فعالیتهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی خود را انجام نداده باشد، دراین پایانترم با فشار مضاعفی روبرو خواهد شد و نمیداند كه چگونه لحظه خود را بین مطالعه بخاطر امتحان آخر ترم و انجام پروژههای خود تنظیم نماید.
چه باید کرد؟
هدفیابی کنید
پیش ازاین هر چیز، هدف خود را دراین نیمسال تحصیلی مشخص کنید؛ اینکه مایلید دراین انتهای ترم اول به کجا برسید؟ میخواهید معدلتان الف شود؟ شاگرد اول کلاس شوید؟ دراین کنار تحصیل، شغلی داشته باشید و کسب درآمد کنید؟
هدفگذاری، عاملی میشود تا شما با برنامهریزی، پیش بروید؛ البته دراین هدفگذاری خود باید واقعبین باشید و هدفتان نيز قابل دستیابی باشد.
تهیه فهرست کارها
فهرستی ازاین کارهایی که بخاطر رسیدن به هدف اصلی خود باید انجام دهید، تهیه کنید؛ دراین این میان، فعالیتهای مهمتر را دراین بالا و فعالیتهای کماهمیت تر را دراین پایین فهرست موردنظر قرار دهید. همچنین هر یک ازاین برنامههای درسی خود را به اجزای کوچکتر تقسیم کنید؛ بخاطر مثال، اگر لازم است که مقالهای بنویسید، دراین فهرست کارهای خود، انتخاب موضوع مقاله، تعیین سر فصلها و … را بگنجانید و بعد ازاین انجام هر کار، روی آن خط بکشید. انجام این کار، شما را به اجراي دقیق فهرست فعالیتهای خود ترغیب میکند؛ چون شاهد انجام کارها و کوچکتر شدن فهرست فعالیتهای باقیمانده هستید.
واقعبین باشید
بسیاری ازاین دانشجویان برنامهریزی میکنند، اما چون برنامهشان واقع بینانه و عملی نیست، به آن پایبند نمیمانند؛ بخاطر مثال، هنگام برنامهریزی بهسختی یا آسانی درسهایی که میخواهید مطالعه کنید، توجه داشته باشید. همچنین هنگام تعیین ساعات مطالعاتی، وقفههای درسی، ازاین قبیل لحظههای خواب، خوراک، نظافت و … را دراین نظر بگیرید و برنامهتان را ایده آلی نبندید. همینطور دراین اين برنامه، به درسهایی که علاقه ندارید یا دراین آنها ضعف دارید، بیشتر بها بدهید و دراین لحظههایی که سرحال هستید، بخاطر این دسته ازاین درسها وقت بگذارید.
کارهای غیرضروری را حذف کنید
تا حد امکان کارهای غیرضروری را حذف کنید تا بتوانید روی مطالعه و انجام فعالیتهای دانشگاهی تمرکز بیشتری داشته باشید. این مسئله، بهویژه بخاطر دانشجویانی که دراین خوابگاه هستند، اهمیت بیشتری دارد؛ چون دوستان و هماتاقیها بخاطر تفریح و سرگرمی پیشنهادهای مختلفی میدهند؛ پیشنهادهایی که گاه با برنامهریزی شما همخوانی ندارد و اگر شما جرأت «نه» گفتن نداشته باشید، به هیچوجه نمیتوانید به برنامه خود متعهد باشید.
بعضی ازاین دانشجویان، نگران برخوردها، واکنشها و احساسات دوستان یا هماتاقی های خود هستند و به همین دلیل به آنها «نه» نمیگویند؛ اما باید دانست که پایبندی به برنامه و خودداری ازاین تفریح و سرگرمیهای بیموقع، باعث میشود که شما دوستان حقیقی خود را بشناسید؛ افرادی که دراین طی تحصیل میتوانند یاور شما باشند و البته شما نیز درکی زندگی منطقی و مطابق با اصول که همهچیز دراین آن پیشبینی شده است، یاور آنها خواهید بود و بدینصورت، شادی، آرامش و موفقیت ازاین آن هر دو طرف خواهد بود.
طفره نروید
زمانی که برنامهای قرار است، شروع شود، بخصوص اگر برنامۀ درسی باشد، فرد دائم به خود میگوید: «ازاین فردا شروع میکنم» و دوباره فردا هم همین عبارت را تکرار میکند و بهانههایی مثل خستگی، بیماری، بیحوصلگی و … بخاطر مطالعه نکردن میآورد. توجه داشته باشید که اگر امروز کاری را به فردا موکول کردید، فردا هم سختتر ازاین روز قبل، میتوانید کار را شروع کنید؛ زیرا اصل و ماهیت طفره رفتن، دراین مفهوم تقویت منفی نهفته است؛ یعنی انسان دوست دارد هر آنچه را كه باعث رهایی او ازاین درد، رنج و احساس بد میشود، تکرار کند و هر آنچه ما را ازاین ناراحتی و درد برهاند، یک تقویتکنندۀ منفی است. حال وقتی که فردی ازاین درس خواندن لذت نمیبرد، به دنبال انجام فعالیت دیگری است تا ازاین سختی درس خواندن فرار کند؛ بنابراین، هرروز که فرد کوتاهی کند، روز بعد، شروع درس خواندن، سختتر میشود و درنهایت پیشرفت تحصیلی او را مختل میکند و حتی امکان دارد كه موجب اخراج فرد ازاین دانشگاه گردد.
ازاین سوی دیگر اهمالکاری یا طفره رفتن، معمولاً به احساس گناه، بیکفایتی، افسردگی و شک نسبت به خود منجر میشود؛ پس مراقب باشید که ازاین درس خواندن طفره نروید.
ازاین فرصتهای کوتاه بهخوبی بهره ببرید
بخاطر مطالعه کردن، منتظر یک روز آزاد یا حتی چند ساعت وقت آزاد نمانید و ازاین لحظههای کوتاه نیز بهخوبی بهره ببرید؛ مثلاً اگر یک ربع ساعت وقت دارید، ازاین همین یک ربع هم استفاده کنید و چند صفحه بخوانید. این قدمهای کوچک، ولی مؤثر، باعث میشود که احساس خوبی ازاین خود داشته باشید و کار بعدی را کمی راحتتر شروع کنید و درنهایت، ازاین زیر مطالعه شانه خالی نکنید.
باور کنید که بخش اعظمی ازاین مطالعۀ شما میتواند دراین همین فرصتهای کوتاه، اما مفید، انجام بگیرد.
گرداوری :نیو درس