کشور ایران محصولات زیادی دارد که در این سراسر جهان شناخته شده هستند مانند فرش ایرانی، خاویار، زعفران و … . ایرانی عکس در این این مقاله محصولات معروف ایرانی را به شما عزیزان معرفی می کند.
فهرست کالاهای معروف ایرانی در این جهان:
بیشتر مزیت های صادراتی ایران مربوط به محصولات معدنی و صنایع معدنی نظیر سیمان، محصولات پتروشیمی، فراورده های نفتی، مواد اولیه و محصولات کشاورزی است. زعفران، پسته، شمش آهن، فرش، حیوانات زنده، فورآلدئید، کولرآبی، کربنات باریم طبیعی، پوست دباغیشده، خرما، محصولات تخت نورد شده از آهن و فولاد، کشمش، گاز، زغال سنگ، گلیم، دی تیونیت و سولفوکسیلات، شیره و عصاره شیرین بیان، مویز و انگور خشک شده، مس، متانول، گوگرد و گل گوگرد، سنگ مرمر و تراورتن، وازلین گرید دارویی، موی حیوانات، زیرهسبز مهم ترین کالاهای صادراتی هستند که ایران در این سطح جهانی بخاطر صادرات آنها حرفی بخاطر گفتن دارد.
خاویار ایران:
ایران از عمده ترین تولید کنندگان خاویار است و از مزیت نسبی در این صادرات خاویار برخودار بوده است.
می توان کشورهای ژاپن، سوئد، کره جنوبی، آلمان، عمان، انگلستان، فرانسه، نروژ و قبرس را به عنوان تعدادی از گزینه های صادرات خاویار ایران معرفی نمود. اما ماهیان خاویاری جزو گونه های در این معرض انقراض یا در این خطر انقراض کنوانسیون CITES هستند و با توجه به رفتار نا مطلوب کشورهای حاشیه دریای خزر و نیز ورود برخی ماهی های ناسازگار با زیست بوم خزر گونه های آن در این معرض خطر بیشتری قرار گرفته است.
خرمای ایران:
بخش کشاورزی در این میان بخش های اقتصادی ایران جایگاه ویژهای دارد. ایران از دیرباز یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ خرما میباشد. مقادیر شاخص ها در این اکثر سال ها، نشان از مزیت نسبی خرمای ایران دارد.
اتخاذ راهبردهای سیاستی به منظور حفظ ثبات شاخص های مزیت خرمای ایران میتواند جایگاه این محصول را در این صادرات بهبود دهد.
فرش دستبافت ایرانی:
یکی از پدیده های قابل توجه در این سال های اخیر روند رو به رشد جهانی شدن است. کشور ما نیز به منظور گسترش صادرات غیر نفتی و حضور در این بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) برآمده و در این حال حاضر عضو ناظر این سازمان است. یکی از صنایع مهمی که بدین منظور باید مورد مطالعه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است.
شاخص توان رقابت صادراتی فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی اصفهان برابر با ۸۸ است و بیانگر این است که فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی استان اصفهان در این شرایط فعلی در این بازارهای جهانی دارای توان رقابت است. شاخص مزیت نسبی نیز بر اساس هزینه واحد که همان مزیت رقابتی واقعی در این شرایط رقابت آزاد شرایط بعد از پیوستن ایران به (WTO) است، برابر با ۷۹ و نشان دهنده مزیت نسبی این استان در این تولید فرش مذکور میباشد.
زعفران ایرانی:
ایران با داشتن بیش از ۹۵ درصد تولید زعفران، محصولش را به ۴۵ کشور جهان صادر میکند. کشور اسپانیا با اختصاص حدود یک چهارم واردات این محصول ایرانی یکی از کشورهایی است که بیشترین سهم را در این تجارت خارجی زعفران ایرانی دارد. اسپانیا زعفران ایرانی را به ۱۴۰ کشور دنیا، به نام خود، صادر میکند، اینکه اسپانیا زعفران ایرانی را با نام خودش صادر میکند بهتأیید یکی از اعضای شورای ملی زعفران رسیدهاست.
مقصد انواع زعفران ایرانی، کشورهایی مانند آلمان، اتریش، اردن، اسپانیا، استرالیا، استونی، اسکاتلند، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان، بحرین، بلژیک، بوسنی، تایوان، ترکیه، چین، سنگاپور، سوئد، سوئیس، عراق، عربستان سعودی، عمان، فرانسه، فیلیپین، قطر، کانادا، کویت، موریس، ویتنام، هلند، هنگ کنگ، ایتالیا، نپال، مالزی، هند، ژاپن، سریلانکا، مجارستان، آذربایجان است، که البته خود کشور اسپانیا نیز با اختصاص حدود یک چهارم از کل صادرات این محصول ایرانی، خود یکی از کشورهایی است که بیشترین سهم را در این تجارت زعفران ایرانی دارد، همچنان بازارهای ناشناخته بسیاری وجود دارد که ایران میتواند زعفرانش را در این آنجا عرضه کند.