home بیوگرافی ۹ غذا برای مبارزه با کم خونی

۹ غذا برای مبارزه با کم خونی

۹ غذا برای مبارزه با کم خونی

فقر آهن یکی از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای در کشورهای در حال توسعه و مهم‌ترین علت کم ‌خونی تغذیه‌ای در کودکان و زنان در سنین باروری است که با ایجاد گلبول‌های قرمز کوچک و کاهش مقدار هموگلوبین سبب کاهش توان جسمی و روانی فرد، احساس خستگی دائمی و حتی افزایش ایرانی عکس مرگ و میر و ابتلا به بیماری‌ها می‌شود.

مواد غذایی سرشار از آهن - ۹ غذا برای مبارزه با کم خونی

در این مطلب ۹ ماده‌ی غذایی را معرفی می‌کنیم که سرشار از آهن هستند. توصیه می‌کنیم آن‌ها را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید و با مواد غذایی طبیعی با کم خونی مبارزه کنید.

قلوه

تنها یک برش از قلوه، حاوی ۵ میلی‎گرم آهن است یعنی نیمی از نیاز روزانه زنان. این یعنی با یک غذای کم‎حجم حاوی قلوه تقریبا تمام نیاز آهن‎تان رفع می‌شود، ولی یادتان باشد که چون کلسترول آن بالاست، در خوردنش زیاده‎روی نکنید.

نخود

این ماده غذایی همه‎فن‎حریف را همه دوست دارند و یک فنجان آن، حاوی ۵ میلی‎گرم آهن است. خوب می‌دانید که نخود مصرف‌های متنوعی دارد، از جمله می‎توان در سالاد هم از آن استفاده کرد، ضمن اینکه برای گیاه‌خواران هم می‎تواند در تهیه لقمه‎های مختلفی به کار بیاید مثل نوعی اسنک (شامل نان تست و لایه‎ای از نخود که سطح آن را می‎پوشاند). درهرحال با مصرف روزانه این ماده می‎توانید آهن موردنیاز بدن خود را درآن روز تامین کنید.

تخمه کدو

این ماده مغذی و سالم، می‎تواند اسنک کاملی برای عصرانه شما باشد که یک فنجان آن، حاوی ۲ میلی‎گرم آهن است. از جمله موارد استفاده این ماده مغذی می‎توان به سالادها، مافین‎ها و حتی انواع نان‎ اشاره کرد. خوبست بدانید که مصرف تخمه کدو به تنهایی می‌تواند نشاط و جوانی صورت شما را حفظ کند.

جو دوسر

بلغور‎جو تقریبا یک صبحانه کامل است، اما اگر خواص آن را بدانید در وعده‎های غذایی دیگرتان هم از آن استفاده می‎کنید. این ماده علاوه بر آهن، از دیگر مواد مغذی نیز غنی است. برای‎اینکه صبحانه جُوین خود را کامل‎تر کنید، می‌توانید به آن میوه هم اضافه کنید چون اینکار به جذب بهتر آهن نیز کمک می‎کند.

شکلات تلخ

هیچ فکر می‌کردید که شکلات هم در این فهرست قرار گیرد؟ بله شکلات هم منبع آهن است اما مبادا در مصرف آن زیاده‎روی کنید (تنها دو تکه آن برای هر روز کافی است). شکلات همچنین به خاطر آنتی‎اکسیدان فراوانش، بسیار سالم‎تر از آن است که فکرش را می‎کردید.

ساردین

ساردین علاوه بر مزه فوق‎العاده‎اش، منبع غنی آهن نیز هست. ربع فنجان ساردین شامل ۱.۸ میلی‎گرم آهن است. پس موقع خریدن گوشت ماهی، در انتخاب آن تردید نکنید.

اسفناج

همیشه به محض صحبت در باره آهن و کم‎خونی، اولین چیزی که به ذهن‌مان می‎رسد اسفناج است که البته درست است؛ چون این سبزی منبع غنی آهن است. یک فنجان اسفناج پخته حدود ۳.۲ میلی‎گرم آهن دارد و می‎تواند به خیلی از غذاها اضافه شود مثل پاستا، سوپ، و سالاد، و البته هیچ کدبانویی نیست که خورش آلو اسفناج را در فهرست برنامه غذایی خودش نداشته باشد.

سویا

این ماده که سرشار از انواع مواد معدنی و مغذی است (مثل مس، پروتئین، آهن) با اضافه شدن به هر غذایی از جمله سالادها به آن جان تازه‎ای می‎دهد. سویا همچنین به‎خاطر آمینو‎اسیدهای فراوانش می‎تواند بهترین منبع پروتئین برای گیاه‌خواران باشد. ضمنا خوب است بدانید که نمک دریایی سویا را خوشمزه‎تر می‎کند.

عدس

فقط نصف فنجان عدس، در‎حدود نیمی از نیاز روزانه بدن را رفع می‎کند. این ماده همه‎فن‎حریف که واقعا ارزان هم هست به شکل‎های مختلفی می‎تواند مورد استفاده قرار گیرد: از سوپ گرفته تا خوراک کاری، عدس‎پلو، عدسی و…

منبع:salamatism.com

♥ جهت مشاهده پربازدیدترین عکس و فیلم امروز اینجا کلیک کنید


درمان کم خونی روش های طبیعی درمان کم خونی غذاهای آهن دار کم خونی مواد غذایی حاوی آهن فراوتن مواد غذایی دارای آهن مواد غذایی سرشار از آهن مواد غذایی منبع آهن


Check Also



2202389 655 - ۹ غذا برای مبارزه با کم خونی

 كم‌خونی انواع زیادی دارد كه شایع‌ترین آن كم‌خونی ناشی از فقر آهن است. كمبود آهن …


منبع:hayatkhalvat.com
گرداوری :ایرانی عکس

%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A